2016. május 10., kedd

Mindegy az, csak kereke legyen – avagy a KRESZ meg én


Belefutottam a bikemagon egy cikkbe a kerékpáros közlekedésről városban és az emberek KRESZ (nem) tudásáról, és nekem is van véleményem. Itt meg úgyis azt írok, amit akarok.

Elöljáróban annyit, hogy van jogsim 14 éve (ez mennyire szörnyen hangzik…), ebből mondjuk 12 éve saját autóm is. A lehetőségekhez képest sokat vezettem, jött már velem szembe kétsávos úton egyszerre két kamion, jöttek velem szembe egyirányúból fordítva (nem mindenki, csak egy!!), kanyarodott ki elém hajnalban teherautó, amikor csak a lélekjelenlétemen múlott, hogy még élünk és tévedtem el kocsival a búzamezőben (hagyjuk is, hosszú történet :)).

Bringával már kevesebb a tapasztalatom, de azért itt is volt, hogy elütöttek, sikerült egy centire megálljak a busz előtt (pedig elsőbbségem volt, de ugye az az enyém, amit megadnak…), estem ki villamos elé, mentem át piroson (ezt most nyilván senki nem hallotta), hallgattam zenét útközben agybadugva, kaptam felütéses defektet, és kapott el igazi nyári zápor, amikor csak az érdekelt, hogy mikor érek fedett helyre. Igazán többet tavaly óta megyek, eddig nagyrészt bringaúton, városon kívül, mostanában szoktam rá az országútra, ahol azért már nagyobb a forgalom, meg a tempó is, de ez már mind edzés, és nem helyváltoztatási szándék. Nos itt már nem árt észnél lenni...

Ezen kívül a következő lépés a motoros jogsi lesz, egyrészt mert már olyan régen nem tanultam és nyilván rengeteg a szabadidőm, másrészt meg már évek óta szemezek vele, hogy azért csak jó lenne az is. És még nem csinálok elég életveszélyes dolgot…

Összefoglalva kicsit úgy vagyok, hogy mindegy mi van alattam, csak legyen kereke, akkor olyan rossz nem lehet (sőt, vezettem már vonatot is. Az mondjuk elég menő, de ez egy másik sztori)


Nade a lényeg, amit mondani akartam, hogy attól függetlenül, hogy mennyit közlekedtem már különböző járművekkel, olyan simán buknék meg egy KRESZ vizsgán, ha ma oda kéne ülnöm, mint a szélvész.  A fent említett cikkben, ahogy utánaolvastam, mondjuk pont nem volt reprezentatív felmérés, és feltett a kérdések is hagytak kívánnivalót maguk után, de úgy gondolom, hogy akinek 5 évnél régebben van jogsija, nagyrészt velem együtt bukna meg, mert nem tudja a legújabb szabályokat (még a régieket se biztos…)

A gond az, hogy annyi felesleges dolgot tanultunk meg az iskolában, hogy akkor már értelmesen is el lehetett volna tölteni az időt, és beleverni a gyerekek fejébe a KRESZ alapjait. Őrülten hiányzik, hogy legyen valami alapvető fogalma mindenkinek a közlekedésről. Ezek a szabályok nem véletlenül vannak kitalálva, a saját életét védi az ember velük. Főleg bringával: azért lássuk be, itt kétszer annyira kell figyelni, mert könnyen lesz belőlünk matrica. 2D-ben meg már valahogy nem olyan a bringázás se…

Ráadásul egy ideális világban mindenki betartja a szabályokat, ezért nem történnek balesetek, de ideális világban utoljára kémiaórán ültem, standard körülmények között, erre nem lehet számítani IRL*.

Épp ezért fontos látni és látszani, és most nem arra célzok, hogy mindenki safetygreen mellényben rohangásszon, de ugyan világítsuk már ki azt a bringát a sötétben, mert szerencsétlen autós nem fog látni, ha lopakodó üzemmódban közlekedsz. Ugyanezért nem hátrány, ha az ember nem szürke melegítőben teker, hanem valami szép élénk színű ruhában. Vagy vegyen az ember egy babakék traktort, azzal tuti nem tűnik el :)

Ha már látvány, akkor BUKÓ.Ugyan nem szép és csajozni/pasizni sem lehet benne (deigen ;) ) de még mindig jobb kevésbé dekoratívan közlekedni, mint amikor a kifolyt agydarabkáinkat csipegetik fel a madarak az aszfaltról. (bocs, ez erős kép lett, de remélem átment a lényeg). 

Ezen kívül jelezzük  merre akarunk menni, mert senki sem gondolatolvasó (itt azért az autósokra is célzok, ha index nélkül kanyarodsz, nem fogom tudni, hogy merre akarsz menni, és bizony ott leszek. Akár 70 kg vagyok biciklivel együtt, akár másfél tonna vassal érkezem, egyik sem szerencsés megoldás).

A piros lámpán áthaladás már kicsit más kérdés, erről beszélgettünk is legutóbb Füreden, hogy szabad-e vagy sem, szerintem az esetek nagy részében nem. Nem véletlenül van odacsinálva az a lámpa, balesetveszélyes átzúzni, és legalább próbáljunk meg szabályosan közlekedni, mert a bringások renoméjának is jót tesz, ha nem ész nélkül megyünk. (másrészt miért várnánk el az autósoktól, hogy betartsák a szabályokat, ha mi nem tesszük?)

De a legfontosabb, hogy az autósok figyeljenek már oda a távolságtartásra! Annyira félelmetes, ha tíz centire megy el mellettem valaki, pedig lenne hely bőven, halálra tudok rémülni ettől, teljesen feleslegesen. Ez megint csak azon múlik, hogy legyünk már ennyire jófejek, meg viseljük el, hogy mások is vannak az úton…


Összefoglalva: Love, peace, unity, szeressük egymást, meg ilyesmik, legyünk tekintettel a másikra, és próbáljunk már meg nem az utak királyaként viselkedni.

Aztán lassan befejezem az okoskodást, és nézem, ahogy szakad az eső, és kerül egyre távolabb az eheti technikai edzésem...

*InRealLife

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése